امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۳/۰۴- ۱۶:۳۱ - مشاهده: ۲۲۳

قدردانی سفیر جمهوری اسلامی ایران از ابراز همدردی مقامات عالی و مردم تاجیکستان

علیرضا حقیقیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در نشست مطبوعاتی خود از ابراز همدردی و تسلیت مقامات عالی و مردم تاجیکستان با دولت و مردم ایران در رابطه به شهادت رئیس جمهور ایران و همراهان وی تشکر و قدردانی کرد.

«علیرضا حقیقیان» سفیر ایران در تاجیکستان ضمن برگزاری نشست مطبوعاتی با حضور نمایندگان رسانه‌های معتبر این کشور از ابراز همدردی و تسلیت مقامات عالی و بخصوص «امامعلی رحمان» رئیس جمهور، «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی و همچنین مردم تاجیک با دولت و مردم ایران در رابطه به شهادت رئیس جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر محترم امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهان آنها در سانحه هوایی تشکر و قدردانی کرد.

حقیقیان اظهار داشت: مقامات محترم و مردم عزیز تاجیکستان از طیف‌های مختلف مردم، فرهیختگان، عالمان، شخصیت‌های علمی، فرهنگی، نویسندگان، ادیبان، شعرا، هنرمندان، ورزشکاران با ارسال پیام، سرودن شعر، دلنوشته، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، ارسال شاخه گل و یا حضور در سفارت و امضاء دفتر یادبود شهدا، مراتب تسلیت و همدردی خود را با هم‌زبانان، هم‌تباران و خویشاوندان ایرانی خود اعلام کردند. این امر بار دیگر به جهانیان نشان داد که مردم ایران و تاجیکستان در غم و شادی یکدیگر شریک هستند و در شرایط سخت محکم و استوار در کنار هم ایستاده‌اند. علاقه زیاد آیت‌الله رئیسی به مردم تاجیکستان

وی با اشاره به علاقه‌مندی زیاد رئیس جمهور فقید به مردم تاجیکستان، بیان کرد: خوشبختانه روابط دوستانه و صمیمانه بین ایشان و جناب آقای امامعلی رحمان رئیس جمهور محترم تاجیکستان با آغاز بکار دولت سیزدهم برقرار شد و به همین دلیل مناسبات دو کشور تحت توجه آنها، از حالت رکود خارج شد و در مسیر همکاری‌های همه‌جانبه در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت. به گونه‌ای که جناب آقای رئیسی در کسوت ریاست جمهور، اولین سفر رسمی خارج از کشور خود را به تاجیکستان انجام داد و چند ماه بعد نیز جناب آقای امامعلی رحمان پس از حدود 8 سال به تهران سفر کرد.جمله تاریخی رئیسی چراغ راه همکاری‌های دوجانبه

حقیقیان با بیان این نکته که «جناب آقای رئیسی بعد از چند ماه سفر نخستین به تاجیکستان اقدام به دومین سفر خود به این کشور کرد»، اظهار داشت: در این سفر بود که رئیس جمهور فقید ایران جمله تاریخی که «پیشرفت و امنیت تاجیکستان، پیشرفت و امنیت ایران است» را به صراحت به دنیا اعلام کرد و این جمله سرلوحه فعالیت دولت جمهوری اسلامی ایران و این سفارت قرار گرفت و امروز به عنوان چراغ راه همکاری‌های دو کشور برادر و همزبان می‌باشد.پنج دیدار روسای جمهور و تبادل بیش از 100 هیئت بین دو کشورسفیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در دوره دولت جناب آقای رئیسی، در مجموع بین روسای جمهور دو کشور 5 بار دیدار و ملاقات در فضای دوستانه، برادرانه و صمیمی و مطمئن برگزار گردید. ضمن اینکه در این مدت جناب آقای رستم امامعلی، رئیس محترم مجلس ملی تاجیکستان هم برای اولین بار به تهران سفر رسمی‌کرد که این سفر نیز پرثمر بود.شایان ذکر است که دکتر امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه کشورمان نیز همواره بر گسترش همکاری‌های دو کشور تأکید فراوان داشت و نقش ارزنده‌ای را در ارتقاء مناسبات دو کشور دوست، برادر، هم‌فرهنگ و هم‌زبان ایفاد کرد.وی ادامه داد: در سه سال گذشته بیش از 100 هیئت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و تاجیکستان تبادل شده و بیش از 50 سند مهم همکاری بین دو کشور در حوزه‌های مختلف بویژه اقتصادی، تجاری، گردشگری، فرهنگی و علمی‌به امضاء رسیده است.

در این مدت حجم روابط اقتصادی از حدود 60 میلیون به بیش از 320 میلیون دلار افزایش یافت و با برقراری 4 پرواز مستقیم در هفته بین دو کشور تردد گردشگران بین ایران و تاجیکستان به صورت چشمگیری افزایش یافت و رفت و آمد مردم دو کشور تسهیل شد.برگزاری 3 نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، فنی، علمی و همچنین برپایی 2 نمایشگاه اختصاصی و چندین همایش مشترک سرمایه‌گذاران، کارفرمایان و تجار دو کشور از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در راستای تقویت همکاری‌ها بود. افزایش توجه به تعاملات فرهنگی دوجانبه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در بخش دیگری از سخنان خود، تعاملات فرهنگی بین دو کشور را مهم و ارزشمند خواند و تصریح کرد: در این دوره در حوزه فرهنگی و ارتباطات مردمی نیز شاهد تحول چشمگیری بودیم. پس از سال‌ها وقفه، هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در سال 2022 در تهران، شیراز و تبریز برگزار شد و در همان سال هفته فرهنگی ایران در شهرهای دوشنبه، باختر، کولاب و خجند با حضور جمع زیادی از اصحاب هنر و ادب دو کشور صورت گرفت.

در سال گذشته تاجیکستان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد و جمعی از اصحاب فرهنگ و ادب کشور دوست و برادر برای بازدید از این نمایشگاه در ایران حضور یافتند.

شایان ذکر است که بزرگداشت مفاخر فرهنگی و ادبی مشترک دو کشور مانند رودکی، فردوسی، سعدی، حافظ و... در دستور کار روابط فرهنگی دو کشور قرار گرفت. در مجموع، روابط بین ایران و تاجیکستان تحت توجهات روسای محترم دو کشور در همه عرصه‌ها به رشد توسعه چشمگیری دست یافت که این مسیر با جدیت دنبال خواهد شد.

در ادامه این نشست مطبوعاتی، علیرضا حقیقیان،  سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان به تعدادی از پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

حقیقیان در رابطه به این پرسش که «تصمیم لغو روادید برای شهروندان تاجیکستان و ایران چه  زمانی  اجرایی خواهد شد»، بیان کرد: سند تصمیم لغو روادید مراحل اصلی خود را در ایران طی کرده و در حال حاضر هماهنگی‌های اجرایی و فنی در دست پیگیری است. امیدوارم به زودی نظام لغو روادید بین دو کشور برقرار خواهد شد

سفیر ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر همکاری‌های پارلمانی بین ایران و تاجیکستان و همچنین وضعیت روابط خواهرخواندگی بین مناطق دو کشور، گفت: خوشبختانه همکاری‌های پارلمانی دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار داشته و تبادل متقابل هیئت‌های پارلمانی صورت می‌گیرد.

شایان ذکر است که طی نیم سال گذشته روسای محترم مجلس ملی و مجلس نمایندگان تاجیکستان به ایران سفر کردند و در آینده نزدیک برنامه‌های وسیع‌تری هم وارد مرحله اجرایی خواهد شد.باید گفت که همکاری‌های استانی بین دو کشور نیز چشمگیر بوده و برنامه‌های جامع‌تری را هم در دستور کار داریم. تعاملات بین استان‌های خراسان رضوی، شیراز و شهر تبریز با استان‌ها و مناطق تاجیکستان وجود داشته و لازم است ظرفیت‌های بسیار زیاد موجود برای همکاری در اسرع زمان شناسایی شده و مورد استفاده قرار بگیرد. اخیرا هیئتی از اتاق بازرگانی تاجیکستان سفری به تهران و اصفهان داشتند که توافقات خوبی انجام شده است. به باور ما این حوزه برای همکاری‌های دوجانبه بسیار ارزشمند است و مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

حقیقیان در پاسخ به این پرسش که «بین ایران و تاجیکستان در زمینه مبارزه با تهدیدات گروه‌های افراطی و تروریستی چه همکاری‌های وجود دارد و نگاه تهران به حضور برخی از شهروندان تاجیک در اقدامات تروریستی چگونه است»، اظهار داشت: ما آنها را اصلا شهروند تاجیک نمی‌دانیم، بلکه عناصر، مزدور و آلت دست سرویس‌های خارجی و به ویژه آمریکا و صهیونیست می‌شناسیم. آنچه برای ما مسلم است این است که آنها مسلما دشمن تاجیکستان و ایران هستند و اهداف مشترکی علیه این دو کشور را دنبال می‌کنند.خوشبختانه همکاری‌های بین نهادهای مربوطه ایران و تاجیکستان برای مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و همچنین سایر جرایم سازمان‌یافته در دستور کار قرار دارد.

علیرضا حقیقیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در این نشست مطبوعاتی همچنین به پرسش‌های دیگر خبرنگاران تاجیک نیز پاسخ گفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما